top of page

Ryd-det-selv borydning

En komplet vejledning til, hvordan man rydder en bolig på egen hånd, såsom dødsbo, flyttebo eller konkursbo.

Hvordan rydder man en bolig?

Er du selv eller en af dine nærmeste flyttet fra en bolig, uden at tage alt indbo med derfra? Hvis du ikke ønsker at beholde inventaret, vil denne vejledning forklare, hvordan du effektivt tømmer boliger og gør boliger klar til salg eller overdragelse til ejeren. Det kan være en lang proces og fysisk krævende, men i bund og grund skal man sortere alt, forberede indboet til at blive fjernet, rydde indboet, og til sidst sælge værdigenstande.

Kontakt os for et uforpligtende rydningstilbud

Sækkevogn og og flyttekasser til rydning af en dødsbo

Trin 1 - Gå på indkøb

Her er en liste over alt, hvad du har brug for. I nogle tilfælde har du ikke brug for det hele, og du skal vide, hvorfor du har brug for det, så læs guiden, før du går på indkøb:

  • Tykke affaldssække 100ltr (klare, ellers tager genbrugspladsen dem ikke)

  • Flyttekasser (en blanding af heavy duty til bøger mv.)

  • Sikkerhedssko, handsker, ansigtsmaske (meget støvede hjem)

  • Kaffe, frokost, snacks

  • Værktøj (Skille møbler ad, tage ting ned fra vægge osv.)

  • Sækkevogn

  • Møbelhund

  • Flyttetæppe/hundetæppe

  • Transport stropper

  • Trailer eller varevogn

Lån, lej eller køb en sækkevogn?

En god sækkevogn vil spare din ryg og tid ved at lade løftestangen gøre løftet og hjulene gøre bevægelsen. I de bedste situationer kan du trille flyttekasserne fra stuen, ud af hoveddøren, op ad rampen på traileren uden en eneste gang at skulle løfte med ryggen.

 

Når man skal tømme en lejlighed med mange trapper, skal du bruge en sækkevogn lavet af aluminium designet til at tage last ned ad trapper. De bedste kan koste mere end 5000 kr, men de kan lejes på dagen for at spare penge. Letvægtsaluminium vil gøre det meget nemmere at trække sækkevognen tilbage op ad trappen.

Trailer eller varevogn?

Små trailere kan komme tæt på hoveddøren hvor der ikke er meget plads at vende, dog kan en stor varevogn tage et større læs og spare tid. Lej en stor lukket trailer for at få det bedste fra begge verdener. En trailer eller varevogn uden rampe eller lift betyder, at du selv skal løfte alle kasser og møbler ind i den, så husk det, når du lejer en.

Vær opmærksom på, at gratis trailere ikke er gratis. Du skal bestille for at garantere en trailer den dag, du skal bruge den, så der er i det mindste et reservationsgebyr. Derudover bør du tilkøbe forsikring på den lejede trailer mv., hvis du ikke er vant til at køre med anhænger, sker der uheld.

Vores råd/erfaring: En gang var jeg i en lukket trailer i en stor by og stablede kasser, da en bil bakkede ind i traileren, væltede mig og kørte afsted før jeg kunne stå op.

 

Specifikke oplysninger til rydning af dødsbo

Inden du går i gang med at sortere og rydde, har du brug for en skifteretsattest. Det er muligt at få en vurdering af indboet inden der er en skifteretsattest, men det er ikke muligt at gå i gang, inden dødsboet er fordelt blandt de efterladte. Skifteretsattesten er udstedet af skifteretten og er arvingernes bevis for, at de nu råder over boet og dets indhold. I tilfælde af privat skifte er det arvingerne selv, der har ansvaret for at tømme dødsboet. Hvis der er udpeget en bobestyrer, er det denne person, der har ansvaret for at rydde og afvikle boet. Når det er besluttet, hvordan boet skal skiftes, og skifteretten er informeret, kan processen med at tømme dødsboet påbegyndes.

 

Vores råd/erfaring: Hvis du ønsker at spare penge, er ryd-det-selv borydning måske ikke det bedste sted at gøre det. Tag for eksempel en advokat, der i nogle tilfælde koster omkring 2500 kr. i time for bare at skrive e-mails til medlemmer af din egen familie. Hvorimod vi tager ca. 2500 kr pr. dag for at rydde en bolig. Nogle af jer foretrækker måske selv at stå for administrationen og betale nogen for at bære sofaerne ned fra 5. sal.

et tætpakket skur inden rydningen af ​​et dødsbo

Trin 2 - Sortering af indboet

Du bør beslutte, hvad du vil beholde og sælge, og så skal resten sorteres i, hvad henholdsvis velgørenhedsbutikker og genbrugspladsen tager. Brug håndklæder, sengetøj og andre tekstiler til at pakke skrøbelige ting ind, du vil beholde eller sælge, inden du lægger dem i flyttekasserne.

Vores råd/erfaring:  Hvis du er i tvivl, så behold det. Du vil ikke fortryde et par flyttekasser på loftet, men du vil fortryde at have smidt noget ud, som giver dig gode minder eller måske er værdifuldt.

Hvordan sorterer man genbrugsmaterialet?

En god tilgang er at lave bunker af forskellige typer affald i de lokaler, du arbejder i, som så kan kombineres, når du skal fjerne det. Dette er de kategorier, lossepladsen gerne vil se: metal, træ, pap og papir, tekstilaffald, plast (hård og blød), glas, keramik, farligt affald (batterier og husholdningskemi), rest efter sortering (småt brændbart), elektronik, haveaffald. Tekstiler, tøj og rest efter sortering (småt brændbart) skal i separate klare affaldssække, ellers vil lossepladsen ikke tage dem. Er du i tvivl om hvor hvad skal hen, så spørg medarbejderne på genbrugspladsen, og hvis det regner eller er koldt, finder du dem på kontoret.​ 

Nogle lossepladser har deres egne områder, hvor du kan give genstande væk til andre, i stedet for at smide det ud. Her kan du læse mere om, hvordan genbrugsstationerne fungerer, på deres egne hjemmesider (i vores område af Østjylland):

Når du pakker for at give varer til en velgørende butik, skal du huske på at de generelt ikke tager noget fra et rygerhjem eller hundredvis af tunge encyklopædibøger. De vil ikke have, at deres butik lugter, og de vil kun have varer, de kan sælge. Det er derfor en god idé at ringe i forvejen og høre om de modtager det du har at tilbyde.

Gratis afhentning af dødsbo

Kunne du godt tænke dig at få ryddet et dødsbo gratis? Nogle velgørenhedsbutikker tilbyder at afhente dit dødsbo eller flyttebo gratis, hvilket kan spare dig for en masse tid og kræfter. Vær opmærksom på, at når en velgørenhedsorganisation tilbyder at rydde, tager de kun de værdifulde genstande. Det betyder, at I stadig skal rydde resten selv, fordi de ikke fjerner ting såsom affald, eller tager gulvtæpper op. Desuden er det normalt pensionister der arbejder frivilligt i velgørende butikker, og er sandsynligvis ikke villige til at bære en hjørnesofa ned fra 5. sal. Der er også regler, der sætter grænser for, hvor meget de kan gøre. Du kan læse mere her Røde kors og Blå kors.

En vaskemaskine og tørretumbler før de fjernes fra et dødsbo rydning

Trin 3 - Forberedelse til rydning af indbo 

Når du har afsluttet sorteringen, er det tid til at forberede dig så meget som muligt forud for rydningen. Ved de fleste ejendomssalg, er hårde hvidevarer og indbyggede møbler inkluderet i salget, hvorimod man ofte, i lejeboliger, skal fjerne hårde hvidevarer og alt, hvad der er tilføjet ejendommen. Hvis I skal afmontere el og vand, bør I ringe til en professionel, så I ikke er ansvarlige for eventuelle skader. For lejeboliger er det også en god idé at kontakte ejendomsfunktionæren, de ved ofte hvordan ejendommen skal efterlades og hvilke kælder- og/eller loftsrum der er knyttet til boligen.

Det er nu tid til at få værktøjet frem og skille de uoverskuelige møbler ad, tage lysene og alt, hvad der hænger på væggen ned. Glem ikke gardiner og tæpper. Brug snor eller kabler til at binde greb/håndtag på skabe sammen, og tag eventuelle låger af glas af, disse går i stykker, når de flyttes, og de skal i en separat container på genbrugsstationen.

Vores råd/erfaring: Der er nogle møbler, ofte nyere og af billigere kvalitet, der er skrøbelige og let går i stykker eller der får skader og derved kan være svære at samle igen efterfølgende. Hvis du planlægger at beholde eller sælge nogle af ​​disse møbler, skal du være meget forsigtig, når du skiller dem ad, og behold instruktionerne for at sætte dem sammen igen.

Prøv at finde ud af, hvilke døre der kan holdes åbne eller helt tages af, og hvilke vinduer der kan åbnes så meget som muligt i boligen. Du skal i bund og grund finde ud af den korteste og nemmeste måde at få alt ud på, og om det hele passer igennem diverse åbninger. Det er også en god idé helt at rydde den indgang, du skal ind og ud af, for at mindske risikoen for at beskadige noget og for at gøre det lettere for din krop. Du kan også lægge noget ned for at beskytte gulvet, hvis du er bekymret for at beskadige det.

Hvor lang tid tager en borydning?

Varigheden vil afhænge af ejendommens størrelse, hvilken etage, hvor mange hjælpere, hvor langt væk genbrugsstationen er, hvor stor din trailer er, men i sidste ende, hvor mange ting der er. Generelt vil det tage 2 fysisk raske personer 2 dage at sortere og rydde en lille let møbleret lejlighed på 1. sal. Det kan tage en uge at rydde en stor ejendom. Fordi der er en stor mængde indbo, som ofte er blandet sammen, som så skal sorteres og fjernes. Det tager længere tid, end de fleste regner med.

Rydning er fysisk krævende med konstante løft, buk, svaj og (ofte) flere dage på fødderne. Man kan sige at alt i en husholdning som minimum skal flyttes en gang i løbet af en rydning af et dødsbo. Derfor spiller hvor meget du fysisk kan klare på en dag en stor rolle for, hvor lang tid det vil tage. Desuden, kan det, hvis du ikke er vant til at arbejde med værktøj, tage længere tid end du forventer at skille møbler ad.

 

Vores råd/erfaring: Forestil dig, at du finder din bedstefars LP-samling og kigger den igennem, sender et par billeder til din ven, slår prisen op på et par online salgssider, så har du pludselig mistet en time af dagen. En familie, vi hjalp, havde ryddet et stort rodet hjem hver weekend i 3 måneder (ca. 24 dage) og var halvvejs færdig, før de ringede til os. Vi var færdig med resten på 4 dage. Hvis det er din første gang, og du tror, ​​det vil tage 2 dage, tag 4 dage fri fra arbejdet for en sikkerheds skyld.

en varevogn, der transporterer indboet af et dødsbo

Trin 4 - Rydning af boligen

Hvis du har gennemført de tidligere nævnte trin, bør rydningen kun tage 1-2 dage. Målet er at fylde traileren eller varevognen helt op, hver gang, og køre flere ture over få dage, i stedet for at leje en i mange dage og kun fylde den halvt op indimellem i lejeperioden. Det er billigere og mere effektivt. Det bliver de fysisk hårdeste dage, så tag ekstra mad og drikke med.

 

Når du pakker alle dine sorterede bunker af affald, skal du bruge papflyttekasser og enhver form for plastikbeholdere, du har fundet rundt omkring i hjemmet. Det behøver ikke at se smukt ud, når det er pakket, du er ved at smide det ud.

Ryd indboet på en effektiv og sikker måde

Det er nogle gange en god idé at lave en menneskekæde, når det er muligt, for at begrænse mængden af ​​gang eller gange op og ned ad trapper. Når du bruger en sækkevogn, er der altid tunge ting i bunden, husk derfor at spænde det fast. Naboerne vil sætte pris på ikke at høre dig skrige, fordi du taber et køleskab eller lignende på din fod. Møbelhunde vil gøre det lettere at flytte tunge og mærkeværdigt formet møbler. Hvis der er møbler, du vil beholde, er tæpper og dyner (eller flyttetæpper) perfekte til at pakke møbler ind, så de ikke tager skade under transporten.

Vores råd/erfaring: Det kan virke indlysende, men pak tungt materiale som metal i beholdere, der kan tåle vægten. Hvis bunden falder ud på en kasse og tusinde små skruer regner ned ad trappen fra 3. sals trappe, kommer det til at ødelægge resten af ​​dagen.

 

Parkering af traileren/varevogn

Parker så tæt som muligt på hoveddøren for at spare tid og energi. Det er normalt ikke et problem på landet, men parkering kan være en af ​​de største hovedpiner i byen. Man får bl.a. parkeringsbøder ved parkering for tæt på et hjørne, foran en port eller udenfor afmærkede båse. Og når du parkerer på en parkeringsplads, skal du betale for alle de pladser, som bilen, traileren eller varevognen optager, hvilket kan blive dyrt. Desuden kan du miste pladsen efter den første tur til genbrugsstationen. Løsningen er at parkere på vejen, selvom det er farligt eller hæmmer trafikken - det er politiets egentlige råd. Vær opmærksom på, at du også får en parkeringsbøde, hvis parkeringsvagterne ikke kan se dig indlæse når du er parkeret på vejen, så hold øje, når du holder frokostpause. Dette vil variere fra by til by og kommune, så det bedste at gøre er at spørge en parkeringsvagt eller politiet, hvis du ser dem.

En tur på genbrugspladsen

Når du læsser for at tage til genbrugsstationen, så prøv at samle det sorterede materiale i ens bunker. Det tager meget kortere tid at fylde en trailer med kun træ og aflevere det, end at tage f.eks. lidt træ, lidt glas osv. Desuden er det i weekenden, hvor der er mest travlt på genbrugsstationen. Det er næsten umuligt at køre fra container til container, så du ender med at fragte ting fra den ene ende af genbrugsstationen til den anden til fods.

 

Pas på vægten på traileren. Flere flyttekasser fyldt med bøger og keramik kan nemt gøre at vægtgrænsen på bil og trailer overskrides. Ikke alene vil det være svært og farligt at køre med, men politiet elsker at give bøder for dette, det er nemme penge til deres julefestopsparinger. Er traileren halvtom og tung, så fyld resten med papkasser eller madrasser.

Vores råd/erfaring: Forestil dig, at du har sørget for, at venner og familie hjælper, lejet en trailer, brugt en halv dag på at pakke traileren, så kører du til genbrugsstationen, og den er lukket. Tjek åbningsdage og -tider på genbrugsstationernes hjemmesider.

et loppemarked, der sælger inventar fra et dødsbo

Trin 5 - Hvem køber indbo fra dødsboer og flytteboer?

Nedenfor kan du finde de fleste slags steder, hvor du kan sælge brugte varer.  I sidste ende skal du beslutte, hvilken mulighed der passer bedst til dine behov, såsom et hurtigt salg uden indsats eller maksimere, hvor mange penge du kan få.

Vær opmærksom på, at når du vil prissætte en ting, og du ser mange af den pågældende ting til salg, så er den måske ikke populær eller trendy, og derfor svær at sælge. Hvis det derimod er en vare du ikke kan finde til salg nogle steder, kan det tyde på at den enten er værdiløs eller måske sjælden, så hvis du er i tvivl, spørg en professionel, før du giver eller smider det væk.

Nogle af de varer, du har, kan tage lang tid at sælge, men selvom det er hurtigt, har du stadig brug for et sted at opbevare dem, når ejendommen er solgt eller returneret til ejeren. Depotrum kan være billige, men tag transportomkostninger og husleje i betragtning, og måske vil du ende økonomisk dårligere end blot at give varerne til velgørenhed. Foretag nogle undersøgelser og lav et par beregninger, før du beslutter dig for, hvad du skal gøre.

  • Købere - der er både antikvitetshandlere, marskandisere og opkøbere. De køber ofte det hele og kommer ud og henter indboet. Vær opmærksom på, at de skal betale moms og driftsomkostninger, så de vil ikke give dig den højeste pris for de varer, hvor du måske har fundet en høj pris online. Du er dog garanteret at blive betalt og få et hurtigt salg.

  • Online auktionshuse - De tager lækre billeder og viser genstandende online. De har mange kunder, (også internationalt) og du er garanteret at blive betalt, om end langsomt nogle gange. De giver også værdiansættelser gratis. De vil dog tage en procentdel af salget, og du skal levere varen og hente den, hvis den ikke sælger, desuden sælger varen måske ikke til så meget som værdiansættelsen. Auktionshuset sælger normalt ikke varer til en værdi under ca. 1000 kr. Tjek Bruun Rasmussen og Lauritz. 

  • Loppesupermarked - Du skal prissætte varerne og stille dem frem på en lejet stand. De tager ofte også en procentdel af salget. Du kan sælge alt her, og der er ofte mange kunder, der vil betale den pris, du har markeret varen på. Du skal selv genopbygge standen og risikere ikke at sælge noget og stadig betale lejen. Desuden tager værterne ikke ansvar for dine ting, så hvis det bliver stjålet, er det dit tab -Tjek takeNOW.

  • Loppemarked - Du skal ofte leje en stand mod et mindre gebyr og kan sælge alt. Du kan ofte prutte, så du kan garantere salg ved at sænke dine priser. Det er meget arbejde, men du har mest kontrol. Vær opmærksom på, at du fysisk skal være der, og hvis det er udenfor og regner, vil der ikke være mange kunder, og måske ikke særlig sjovt. Se her efter alle slags markeder, loppemarkeder, Kræmmermarked osv. i dit område - Markedskalenderen

  • Køb og salg formidler - Der er mange steder som DBA , Gul & Gratis, Facebook, osv., hvor du kan sælge dine varer online. Du har mest kontrol med denne salgsmetode og potentiale til at tjene mest muligt. Det tager dog mest tid. Der er også risiko for snyderi og tidsspildere, og det kan tage flere måneder at sælge alt.

En stue før alt indbo er ryddet

Hvis det ikke lyder som noget for dig, tilbyder vi opkøb, rydning og rengøring af dødsbo, konkursbo og flyttebo til en rimelig pris i Østjylland. Vores kunder siger, at når de giver os nøglerne, slapper de af, for vi tager os af alt. Få et uforpligtende rydningstilbud i dag.

Send adressen, et par billeder, og en kort beskrivelse af hvad vi kan hjælpe dig med.

Udfyld en formular og få et tilbud online uden et møde.

Hvis du ringer, læg en besked, så vender vi tilbage.

Kontakt

kontakt@neanderthal.dk

27 11 64 54

Industrivej 15E, 8550 Ryomgård

 

CVR: 44732963

bottom of page